klik sini

Klik sini

startrail

startrail by mkajunai
startrail, a photo by mkajunai on Flickr.

laut1

laut1 by mkajunai
laut1, a photo by mkajunai on Flickr.

laut1

laut1 by mkajunai
laut1, a photo by mkajunai on Flickr.

konvokesyen

konvokesyen by mkajunai
konvokesyen, a photo by mkajunai on Flickr.

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang

Kundasang

Kundasang by mkajunai
Kundasang, a photo by mkajunai on Flickr.

Konvo

Konvo by mkajunai
Konvo, a photo by mkajunai on Flickr.

Padang Golf Kundasang

Padang Golf Kundasang by mkajunai
Padang Golf Kundasang, a photo by mkajunai on Flickr.

kundasang

kundasang by mkajunai
kundasang, a photo by mkajunai on Flickr.

sunrise

sunrise by mkajunai
sunrise, a photo by mkajunai on Flickr.

Sungai bengkoka Pitas

Mentari Senja

Mentari Senja by mkajunai
Mentari Senja, a photo by mkajunai on Flickr.

pitas sabah

Potrait

Potrait by mkajunai
Potrait, a photo by mkajunai on Flickr.

irham

mkajunai's photostream

PotraitNelayanNelayannabil1000WeddingRusdy N Nazirah
Sh Zul Faizal & Norlidahnabil4lukisanlizz2kundasangJalan Kuburan
850Hfreedomlaut1Water Fall In TaliwasAutumn in TaliwasCahaya Lampu

Potrait

Nelayan

Nelayan by mkajunai
Nelayan, a photo by mkajunai on Flickr.

berlabuh

Nelayan

Nelayan by mkajunai
Nelayan, a photo by mkajunai on Flickr.

kehidupan

Sh Zul Faizal & Norlidah

Sh Zul Faizal & Norlidah by mkajunai
Sh Zul Faizal & Norlidah, a photo by mkajunai on Flickr.

Rusdy N Nazirah

Rusdy N Nazirah by mkajunai
Rusdy N Nazirah, a photo by mkajunai on Flickr.

izal1

izal1 by mkajunai
izal1, a photo by mkajunai on Flickr.

nabil1000

nabil1000 by mkajunai
nabil1000, a photo by mkajunai on Flickr.

nabil4

nabil4 by mkajunai
nabil4, a photo by mkajunai on Flickr.

lukisan

lukisan by mkajunai
lukisan, a photo by mkajunai on Flickr.

lizz2

lizz2 by mkajunai
lizz2, a photo by mkajunai on Flickr.

kundasang

kundasang by mkajunai
kundasang, a photo by mkajunai on Flickr.

Jalan Kuburan

Jalan Kuburan by mkajunai
Jalan Kuburan, a photo by mkajunai on Flickr.

Lizz 1

850H by mkajunai
850H, a photo by mkajunai on Flickr.

freedom

freedom by mkajunai
freedom, a photo by mkajunai on Flickr.

laut1

laut1 by mkajunai
laut1, a photo by mkajunai on Flickr.

Cahaya Lampu

Cahaya Lampu by mkajunai
Cahaya Lampu, a photo by mkajunai on Flickr.

Autumn in Taliwas

Autumn in Taliwas by mkajunai
Autumn in Taliwas, a photo by mkajunai on Flickr.

Water Fall In Taliwas

Water Fall In Taliwas by mkajunai
Water Fall In Taliwas, a photo by mkajunai on Flickr.

http://www.youtube.com/watch?v=wbI87GPpaA8&feature=youtu.be

TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

1.0 TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

Dalam pengajaran, perancangan instruksional harus mengambil kira aspek kognisi dan kaitannya dengan strategi praktikal dalam pembelajaran. Ini memberi asas kepada penyusunan strategi pengajaran yang boleh melibatkan murid mengembangkan kemahiran berfikir supaya pembelajaran bermakna kepada mereka. Dengan itu kefahaman tentang teori pembelajaran akan membantu seorang guru menguasai kemahiran mengajar dengan lebih baik. Ini adalah kerana teori ini mengandaikan setiap individu mempunyai gaya dan cara pembelajaran yang berbeza dan dalam kadar yang pelbagai pula. Justeru perbincangan ini akan menjelaskan secara ringkas dan menyeluruh tentang teori pengajaran yang boleh diaplikasikan oleh guru di bilik darjah.

Menurut Nik Azis Nik Pa, (1999) pula menjelaskan bahawa konstruktivisme adalah satu pandangan bahawa manusia membina pengetahuan sendiri. Ini bermakna sesuatu pengetahuan yang dimiliki oleh seseorang pelajar adalah hasil daripada aktiviti yang dilakukan oleh pelajar berkenaan dan bukan sesuatu maklumat atau pengajaran yang diterima secara pasif daripada luar. Pengetahuan tidak boleh dipindahkan daripada pemikiran seseorang individu kepada pemikiran individu yang lain. Sebaliknya, setiap insan membentuk pengetahuan sendiri dengan mengunakan pengalamannya secara terpilih.

Piaget, (1957) juga turut memberikan definisi teori konstruktivisme. Menurut beliau, pengetahuan boleh dihayati oleh individu melalui konstruktivisme. Melalui proses akomodasi dan asimilasi, individu membentuk pengetahuan baru melalui pengalaman. Manakala bagi (Briner, M. 1999) pula, murid membina pengetahuan mereka dengan menguji idea dan pendekatan berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada, mengaplikasinya kepada situasi baru dan mengintegrasi pengetahuan baru yang diperolehi dengan binaan intelektual yang sedia ada.

Jadi berdasarkan definisi yang dikemukakan oleh beberapa tokoh di atas, dapat dirumuskan bahawa teori konstruktivisme merupakan satu pendekatan pembelajaran yang menyediakan peluang kepada pelajar untuk membina kefahaman terhadap perkara yang dipelajari dengan mewujudkan jaringan atau hubungan (dalam minda) antara idea dan fakta yang sedang dipelajari. Oleh itu, konstruktivisme juga dikenali sebagai fahaman ”binaan”.

Ciri-Ciri Teori Konstruktivisme

Teori pembelajaran konstruktivisme adalah salah satu teori pembelajaran yang banyak menekankan penglibatan murid dalam pengajaran dan pembelajaran. Pembelajaran melalui konstruktivisme boleh dilaksanakan dengan memberi perhatian kepada beberapa aspek seperti berikut:

a) Pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan pelajar.

b) Pembelajaran sebagai satu proses dan perkembangannya berhubung kait

c) Pembelajaran dikonstruk dengan adanya kefahaman atau idea asal tentang sesuatu

d) Pengetahuan awal ini sebagai pengetahuan mentah

e) Peluang murid membina pengetahuan baru dengan memahaminya melalui pengalaman yang dilalui

f) Mengambil kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid

g) Menggalakkan dan menerima daya usaha dan autonomi murid

h) Menggalakkan murid bertanya dan berinteraksi (bersoal jawab)

i) Menggalakkan soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakan sebagai panduan merancang pengajaran

Ringkasnya, konstruktivisme adalah satu teori mengenai pengetahuan yang sangat berhubungkait dengan cara seseorang individu membina pengetahuan. Dalam konteks pembelajaran, konstruktivisme mengkaji bagaimana cara dan gaya murid-murid memperolehi ilmu pengetahuan. Konstruktivisme bukan sahaja mengkaji bagaimana murid membina ilmu pengetahuan tetapi juga melibatkan cara perubahan konseptual berlaku dan dapat dilakukan dalam pembelajaran.

Sakit Kepala


Sakit kepala memikirkan kerja2 yg belum selesai, mahu blogwalking teragak2 sebabnya, jika setakat masuk site 2 - 3 orang rakan-rakan, rasanya tidak adil kerana rakan-rakan lain juga telah memberikan pendapatan sampingan. Setakat ni RM200++ telah berjaya ditabungkan melalui alam maya ini. Terima kasih geng-geng semua. Maafkanlah diriku kerana hanya sekali sekala mengaktifkan diri.

Seandainya panjang umur dan kerja-kerja yang belambak ini selesai, sudah pasti akan mengaktifkan diri juga. Salam maju jaya semua.

Tag Dari E.I.R.I.E

Tag ini dari rakan blogger EIRIE (copy je ni)
1. adakah anda rasa HOT
HOT ehmmmm...kadang2...masa perlu je..(harap2 betul.. :) )

2. upload wallpaper pc/laptop yg anda guna sekarang


3. cerita pasal gambar
gambar masa raya tahun lepas tu

4. bila kali terakhir anda mkn pizza?
hihihih...tahun 2007 kali..lupa sudah

5. lagu terakhir anda dengar
lagu do re me..adui tak ingat la

6. ape yg anda buat selain menyelesaikan tag ni
tengah klik nuff innity dan lain-lain kewangan...hihihi

7. selain nama sendiri, anda di panggil nama ape
bayau..(dalam BM ipar)

8. tag lg 8 org
jan marah aahh...dorang yg suruh ni..
mr 911
siputt
ajaa
aried
seri
pakdogol
iza
tue

9. siapa org no. 1 kpd anda
kawan adalah dia (hihihi)

10. katakan sesuatu mengenai org no. 5
masih mencari

11. no. 3 ade hubungan dengan siapa
seorang je dalam rumah

12. bagaimana no. 4
suka melatah

13. pesanan kepada org no. 6
rajin2 rehat

14. kata2 cinta utk org no. 2
rajin2 berdoa

15. adakah no. 7 dan no. 8 mempunyai persamaan
aduiii....sabahan juga la

16. berikan 5 yg anda tau ttg org yg mengtag anda
macam lihat adik lelaki tu tapi di mana ya..
nanti sambung k..

17. persamaan antara kambing dan lembu
dua2 ada ekor adididi

18. perasaan anda wat tag ni
saya pun terkejut juga..tengok di kotak teriak ada yg bagi tahu

19. adakah anda tahu si razman itu sengal
adididi tak pasal2 kita kena hack ni..hihihi

20. GAY or LESS
laaaaaaa....tulin bang..hihihi

(sekian...tamat..makasih)

Bro AyieBlog

Nama: AyieBlog
Online Dari:Terengganu
Tajuk Lagu:Baik-Baik sayang
Penyanyi:wali band
Ditujukan Buat: Dj Mka,Tuan Kulanz x lupa sama tuan 911.. salam perkenalan
Thursday, February 18 2010 - 12:22 PM

(Terima kasih Bro AyieBlog kerana sudi membuat permintaan lagu di radio online sabahan UtaraFM.net..bestlah ada org tujukan lagu :)

AC Mizal AF 8?

“Jujurnya saya rasa lega dan sedih dengan keputusan ini. Saya lega sebab tidak rasa tekanan besar untuk mengacarakan AF lagi. Tapi pada masa yang sama, sedih juga sebab tak dapat nak mengacarakan program ini lagi. Saya terpaksa lepaskan tugas yang cukup istimewa itu demi komitmen pada cabang perniagaan. Namun, saya amat bersyukur kerana berpeluang mengendalikan program hebat seperti AF selama dua musim. Dengan menjadi pengacara AF, saya sudah tiada apa lagi yang hendak dibuktikan dalam bidang pengacaraan,”

“Memang sejak dulu lagi saya ingin menjadi usahawan. Alhamdulillah peluang itu sudah terhidang di depan mata hari ini. Niat saya adalah untuk memanfaatkan kelebihan ini membantu orang lain pula. Bukan saya tidak mahu mengacarakan AF lagi, cuma saya tidak dapat membahagikan masa antara bisnes dan AF. Saya terikat dengan seminar bisnes hampir setiap minggu. Sebelum saya menghampakan mana-mana pihak di kemudian hari, lebih baik saya buat keputusan ini sekarang,”

(Teman-teman semua inilah kata2 keramat napa AC Mizal bukan pengacara AF 8 lagi, masa jalan2 tadi terserempak dengan 2 kenyataan ni}

Maggie pun jadi lah



Abahku rajin masak...inilah jadinya..maggie pun jadilah...

Perjuangan Kita

Rumah guru di pendalaman nabawan..seronok sebenarnya di pendalaman ni kerana kami pernah merasa suasana ni...happy ja kehidupan..ambil air di sungai, jala ikan sapat, udang galah sungai, petik sayur lembiding, rebung pernah tu kami tunggu mangga wani jatuh, yg seronoknya mangga tu jatuh bukan oleh sapa2 tetapi oleh kelawar yg besar tu hihih, pernah tidur di hutan yg di huni oleh samseng geng nyamuk dan cengkerik, seronokkkkk...rindu dengan suasana itu..

waktu petang bermain bola, waktu malam menyuluh, pernah belajar silat lagi..hiihi..silat gayung kuning ja..masa tu kami tertanya2 juga ada juga kah yg mahu main bola ni..jam ketika tu menunjukkan jam 4 petang..nahhh terkejut kami mereka2 ni muncul setiap sudut padang sekolah tu..sudut kiri, kanan belakang depan padang sekolah tu..

satu hari kami telah merancang untuk membuat perlawanan persahabatan bola sepak dengan kampung jiran, berjalan kaki hampir setengah jam lebih2 sikit..sampai di sana kami terasa semua mata memerhati dengan penuh persahabatan..maklum ja la sigu kunun hihihi..biasalah kami ketika tu bujangan lagi hehehe...mata tu meliar kesetiap sudut kampung mana tahu ada yg kena..hahaha..

perlawanan pun bermula..dan diringkaskan cerita..tercetus sedikit bergaduhan ketika tu..kawan kami dikorodok habis oleh salah seorang pemain kg jiran..tapi kami buat tak kisah ja..matlamat kami yg penting seronok..namun seorang kawan kami telah hilang sabarnya lalu tercetuslah pergaduhan..wahhh, gaduh bukan kg2 oohh..gaduh dengan gerak langkah silat lagi..huhh hebat.. bukan main terkejut seorang kawan kami tu..dia terus lari ketepi padang melihat kawan2 lain menenangkan suasana...kamurang mahu tahu..di sekeliling padang tu siap pegang parang lagi hahaha...ni kali la...

ADAkah kita terlupa mereka


Untuk Diri Ku;

Wahai MKA adakah awak sudah lupa ada yang kelaparan di luar sana sedang awak membuang aje makanan tanpa menghabiskan ia.

Ingatlah jangan awak sedap rasa ja makan di rumah dengan berlaukan ayam masak merah sedang mereka ini hanya menunggu untuk pergi..

Insaflah MKA insaflah

Baru Perasan Ni...sorieeeeeee

Saya sebenarnya tertanya-tanya juga...bila melihat komen tu kosong ja..Saya selalu terpandang perkataan ini di DASHBOARD "need to moderate" heheh bayangkan sekian lama berlalu asyik misi klik ja nuffnang kawan2 semua sampai saya tak perasan perkataan itu heheh..atau memang tak reti BI hahaha...

Makasih kepada komen kawan2..ini membuatkan saya lebih komited..aiseymen macam skemaa ja...


Tak dapat Buat apa lagi


Jam 4.00 pagi hendak blogwalking cari nuffnang kekawan semua, tetapi...lihatlah pic di atas tu...hhuhuhu

CyberCafe Full House


Adididi..tade ruang untuk blogwalking kalau gini..hehehe

Kasut Sekolah


ada beberapa pasang kasut tu..hehehe
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photography By: mkajunai.net Copyright © 2010 Blogger Template Sponsored by Trip and Travel Guide