klik sini

Klik sini

Perjuangan Kita

Rumah guru di pendalaman nabawan..seronok sebenarnya di pendalaman ni kerana kami pernah merasa suasana ni...happy ja kehidupan..ambil air di sungai, jala ikan sapat, udang galah sungai, petik sayur lembiding, rebung pernah tu kami tunggu mangga wani jatuh, yg seronoknya mangga tu jatuh bukan oleh sapa2 tetapi oleh kelawar yg besar tu hihih, pernah tidur di hutan yg di huni oleh samseng geng nyamuk dan cengkerik, seronokkkkk...rindu dengan suasana itu..

waktu petang bermain bola, waktu malam menyuluh, pernah belajar silat lagi..hiihi..silat gayung kuning ja..masa tu kami tertanya2 juga ada juga kah yg mahu main bola ni..jam ketika tu menunjukkan jam 4 petang..nahhh terkejut kami mereka2 ni muncul setiap sudut padang sekolah tu..sudut kiri, kanan belakang depan padang sekolah tu..

satu hari kami telah merancang untuk membuat perlawanan persahabatan bola sepak dengan kampung jiran, berjalan kaki hampir setengah jam lebih2 sikit..sampai di sana kami terasa semua mata memerhati dengan penuh persahabatan..maklum ja la sigu kunun hihihi..biasalah kami ketika tu bujangan lagi hehehe...mata tu meliar kesetiap sudut kampung mana tahu ada yg kena..hahaha..

perlawanan pun bermula..dan diringkaskan cerita..tercetus sedikit bergaduhan ketika tu..kawan kami dikorodok habis oleh salah seorang pemain kg jiran..tapi kami buat tak kisah ja..matlamat kami yg penting seronok..namun seorang kawan kami telah hilang sabarnya lalu tercetuslah pergaduhan..wahhh, gaduh bukan kg2 oohh..gaduh dengan gerak langkah silat lagi..huhh hebat.. bukan main terkejut seorang kawan kami tu..dia terus lari ketepi padang melihat kawan2 lain menenangkan suasana...kamurang mahu tahu..di sekeliling padang tu siap pegang parang lagi hahaha...ni kali la...

14 comments:

911 on January 14, 2010 at 4:18 PM said...

Inilah realitinya di pedalaman negeri Sabah tuan. Kadang-kadang terasa dipinggirkan pula dari kemajuan arus perdana =(

911 on January 14, 2010 at 4:20 PM said...

Apapun tahniah kerana tidak pernah berputus asa mendidik anak bangsa.

mka on January 14, 2010 at 4:39 PM said...

yuuk tuan..komen tu skema oo hehehe...makasih tuan

911 on January 14, 2010 at 11:29 PM said...

sekali sekala ba tuan.. :D

hBz on January 15, 2010 at 9:10 PM said...

memang kental hati guru sana.aku tak sanggup.mungkin jiwa muda ni masih belagak.akan aku cuba.hhaha

adeh.ni maen bola ke maen perang2.bawa [arang bagai.bahaya2

mka on January 15, 2010 at 11:43 PM said...

hBz..dorang marah sebab kami berlagak di kg dorang hihihih

SyaffeQ on January 16, 2010 at 8:49 PM said...

seronok tinggal di kampung... :-),suasana nyaman

LUKISAN PENA on January 16, 2010 at 9:27 PM said...

dulu..pernah pegi sabab handle kursus 10 hari jer...tapi waktu pegi kinabalu park...lalu kawasan kampung yang berbukit-bukit..nyaman betol..

sungaiboy on January 17, 2010 at 12:21 AM said...

ya tuan..bnyk nda tau ba kan suka duka n pengorbanan guru pedalaman..aku mmg respek pengorbanan sesetengah pendidik pedalaman..smgt kental berjuang utk anak bangsa kita...teruskan perjuangan cikgu2 semua...

mka on January 17, 2010 at 8:44 PM said...

hBz..syaffeQ..Lukisan PENA...sungaiboy...

makasih kerana sempat memberi kata2 semangat

Roxy Zai on January 17, 2010 at 11:15 PM said...

hahahah..sy pown silat gayong tali kuning=)

Huda on January 18, 2010 at 8:24 PM said...

best nye dok kat suasana cenggitu~!
tenang!

Solehah on January 19, 2010 at 9:44 PM said...

salam..seronoknya..rasa mcm damai kehidupan mcm tu..

Irnanis@mama on January 20, 2010 at 4:55 AM said...

yang seronoknya...mandi di sungai..
tangkap ikan n udang sungai + bawing buat sup uhhh sedap!

petang2 cari rebung..
rebung+udang+santan= fuyyooo hehehe...

kejap2 ada ja org kg hantarkan sayur, buah tarap, rambutan, langsat, kacang tanah..bukan sekilo tapi sebesen atau sekarung..hehe

kenangan terindah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photography By: mkajunai.net Copyright © 2010 Blogger Template Sponsored by Trip and Travel Guide